-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

از نظر قرآن كريم، انسان ديندار و مؤمن در جهان كنوني با چه معضلاتي روبرو است؟

از آن جا كه قرآن كريم قانون زندگي و كتاب سعادت بشر تا قيام قيامت است، لذا بيشتر به كليات، مسائل عمومي، معيارها، ملاكها، سنتها، قوانين و... پرداخته است; تا اين كليات براي هميشة زمان و براي همة نسلها محور عمل باشد; و اگر در مواردي، مصداق و جزئياتي بيان شده، از باب ضرورت و اهميت است. شأن نزولها نيز به زمان نزول مربوط ميشود.

بر اين اساس، اگر چه قرآن كريم، با صراحت به معضلاتي كه در جهان كنوني براي يك انسان مؤمن وجود دارد، نپرداخته است; اما با شناخت اجمالي از قرآن ميتوان اين معضلات را از لابلاي كليات و سنتهاي قرآني به دست آورد.

مهم آن است كه يك انسان ديندار و مؤمن معتقد شود، هر معضلي با هر شدت و سختي كه باشد، يك سنت الهي است. قرآن كريم، ميفرمايد: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَآءُ وَالضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُواْ حَتَّيَ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُو مَتَيَ نَصْرُ اللَّهِ أَلاَ َّ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ;(بقره،214) آيا گمان كرديد داخل بهشت ميشويد، بدون اين كه حوادثي هم چون حوادث گذشتگان به شما برسد، همانهايي كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنان رسيد، و آن چنان ناراحت شدند، كه پيامبر و افرادي كه ايمان آورده بودند، گفتند: پس ياري خدا كجا است، آگاه باشيد ياري خدا نزديك است.

آية فوق، در واقع به يك سنت واقعي و روش هميشگي خداوند اشاره ميكند، كه همة مؤمنان ميبايست در راه ايمان و پيش برد آن به استقبال مشكلات، معضلات و ناراحتيها بشتابند، و فداكاري كنند. در حقيقت اين مشكلات، آزمايشي است كه ايمان واقعي را از غير واقعي آشكار ميسازد; و به اين حقيقت نيز تصريح دارد كه اين آزمايشها و معضلات يك قانون عمومي است; و به همين دليل در امتهاي پيشين نيز وجود داشته است.

در جاي ديگر ميفرمايد: لَتُبْلَوُنَّ فِيَّ أَمْوَ َلِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَـَبَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوَّاْ أَذيًكَثِيرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَ َلِكَ مِنْ عَزْمِ الاْ ئُمُورِ ;(آل عمران،186) به طور مسلم در اموال و نفوس خود آزمايش ميشويد و از آنها كه پيش از شما كتاب (آسماني) داده شدند (يعني يهود و هم چنين) از آنها كه راه شرك پيش گرفتند سخنان آزار دهنده فراوان خواهيد شنيد، و اگر استقامت كنيد و تقوا پيشه سازيد (شايستهتر است;) زيرا، اينها از كارهاي محكم و قابل اطمينان است.

علاوه بر مطالب فوق، آنچه باز به طور كلي دربارة معضلاتي كه همواره در پيش روي يك انسان ديندار و متدين وجود دارد همان موانعي است كه براي همة مؤمنان و در همة زمانها وجود دارد;

موانعي كه در واقع معضل اصلي مؤمن است، دو گونه است: 1. موانع دروني، مانند: هواي نفس، آمال و آرزوهاي مذموم، غلبة قواي حيواني و شهواني بر قواي عاقله و... 2. موانع بيروني، مانند: وسوسههاي بسيار خطرناك شيطان، توطئهها و شيطنتهاي شياطين انساننما مانند: كفار، منافقان، استكبار جهان و...(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 363ـ371، دارالكتب الاسلامية; همان، ج 11، ص 189ـ195; همان، ج 19، ص 343ـ345; ج 2، ص 61ـ62; ج 3، ص 203ـ205.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.